Groeien

“Goede soft skills zijn even cruciaal als goede kennis”

Leen Van de Steen

Als accountant of adviseur moet je je kennis up-to-date houden. Daarom bieden we bij SBB tal van opleidingen aan. Maar we hebben ook aandacht voor soft skills in ons opleidingsaanbod. Want naast de inhoud van je advies heeft ook de manier wààrop je het geeft een grote impact. We gingen praten met 3 SBB’ers over hun rol als intakeadviseur en de daarbij horende ontwikkeling van hun soft skills.

De rol van intakeadviseur

Kathleen Bruninx, Koen Braekers en Elke Walewyns zijn alle 3 intakeadviseur. “In die rol zijn we een beetje het gezicht van SBB”, begint Kathleen, die consultant is bij SBB Sint-Truiden. “We ontvangen prospecten voor een eerste gesprek. Merken we dat de wederzijdse verwachtingen op dezelfde golflengte zitten, dan gaan we verder. Als ze ook effectief voor ons kiezen, dragen we hun dossier over aan de meest passende collega-consultant.”

Veel sociaal contact

Een intakeadviseur heeft dus veel contact met (potentiële) klanten. “Dat is de hoofdreden waarom ik, maar ook Kathleen en Koen, voor deze rol gekozen hebben”, vertelt Elke, dossierbeheerder bij SBB Tongeren. “Je maakt kennis met de persoon achter het bedrijf en bouwt mee aan zijn succes. Maar dat lukt alleen door de klant goed aan te voelen, en op de juiste manier te communiceren. Daarvoor zijn goede soft skills cruciaal.”

Opleidingen en intervisiegesprekken

Om die soft skills te trainen, worden voor intakeadviseurs maar ook voor andere profielen interne opleidingen  voorzien. “Zo zijn er opleidingen over zelfzeker klantencontact en moeilijke gesprekken voeren”, zegt Koen, senior consultant bij SBB Sint-Truiden. “Maar het meest leren we van de klantencontacten zelf. En van de ervaringsuitwisseling hierover met collega’s. Daarom worden ook intervisiemomenten met andere intakeadviseurs gepland.”

Als intakeadviseur volg je soft skills opleidingen en heb je intervisiemomenten, waaruit je ook veel leert van je collega’s.
Koen Braekers
senior consultant accountancy & fiscaliteit

Verschillende leermogelijkheden

Zoals Koen duidelijk maakt, scherp je bij SBB je klantgerichte en commerciële skills aan op verschillende manieren. Dat begint al meteen bij je start bij ons, met workshops op onze welkomdagen. Groei je door en heb je frequenter klantencontact. Dan voorzien we opleidingen om je hierin te versterken. We kiezen daarbij bewust voor een hands-on aanpak, met minimale theorie en maximale oefening. Zo kan je deze vaardigheden optimaal leren toepassen.

Uiteenlopende onderwerpen

Soft skills omvatten natuurlijk meer dan alleen klantgerichtheid en commercialiteit. Daarom bieden we ook opleidingen aan over plannen en organiseren, leidinggeven … Zo gaan onze kantoordirecteuren op leiderschapsexpeditie. Dat is een langlopend traject om hen te versterken in hun talenten en hen te laten groeien in hun uitdagingen. Want focus op groei en talent is het speerpunt van ons uitgebreide opleidingsaanbod.

Meer weten over onze opleidingen?

SBB investeert jaarlijks meer dan 20.000 uur in formele opleidingen. Want jouw ontwikkeling is onze prioriteit. Ontdek meer over onze opleidingen.

Lees meer